همه چیز درباره تبلیغات کلیکی(PPC)
با یک تعریف ساده میشود گفت که بازاریابی با تبلیغات کلیکی یا پرداخت بهازای کلیک راهی برای استفاده از موتورهای جستجو بهمنظور کسب بازدید از طریق کلیکهای کاربران بهصورت تبلیغات هست از بارزترین مثالهای موجود برای تبلیغات کلیکی، تبلیغات اسپانسری گوگل در صفحات نتایج موتور جستجوی گوگل هست این سیستم گستردهی تبلیغاتی گوگل Google AdWords نام دارد و دارای چندین قسمت هست که بعضی از آنها تبلیغات کلماتی در موتورهای جستجو، تبلیغات کلیکی در سایتهای اشتراک ویدئویی مثل یوتیوب و نیز در اپلیکیشنهای موبایلی میباشند
نوع تبلیغات
نحوه عملکرد این نوع تبلیغات زیاد هوشمندانه هست درواقع تبلیغات کلیکی امروزی بر مبنای تبلیغات کلمه هاکلیدی پایهگذاری شدهاند به همین دلیل این تبلیغات هوشمندانه خوانده میشوند که میشود آنها را با سرعت زیاد و با دقت بالا و درست مطابق با کلمه هاکلیدی انتخابی درخواست داد شما بهازای تعداد کلیکهایی که خواهان دریافت هستید،
تبلیغات کلیکی
مبلغی متناسب با آن را پرداخت کرده و درخواست خویش را تکمیل میکنید مثلاً اگر شما تبلیغ خویش را برای ۱۰۰۰ کلیک درخواست داده باشید، به مقدار ۱۰۰۰ کلیک از آیپیهای مجزا کلیک دریافت میکنید و به محض رسیدن تعداد کلیکها به حدنصاب، تبلیغ شما حذف خواهد شد گوگل تبلیغ موردنظر شما را با کلمه کلیدی مخصوص به کسبوکار شما تطابق داده و در نتایج صفحاتی که کاربران اقدام به جستجو برای کلمه هامشابه کردهاند به نمایش درمیآورد
تبلیغات کلیکی
براینمونه شما خواهان درخواست دادن تبلیغی برای محصول خودتان هستید مثلاً محصول موردنظر شما ساعت مردانه هست گوگل بهصورت هوشمند و خودکار کلمه ساعت مردانه را با تبلیغ اصلی شما لینک میکند و هرجا در سطح موتور جستجوی گوگل شخصی کلمه ساعت مردانه و یا کلمه هامشابه را جستجو کند، سایت شما بهعنوان تبلیغ نمایش داده میشود این مبحث مهمترین قسمت بازاریابی با تبلیغات کلیکی هست ما در ادامه به چک زیادتر این موضوع پرداخته و دلایل حائز اهمیت بودن این بازاریابی را ذکر خواهیم گردد
چرا بازاریابی با تبلیغات کلیکی برای همه سودبخش است؟
تبلیغات کلیکی از آن دسته از بازاریابیهایی هست که برای همه سودآور خواهد بود درواقع از سه نظر میشود گفت که این نوع تبلیغات مفید و مناسب هستند :
اهمیت تبلیغات PPC
- اهمیت تبلیغات PPC برای کاربران (جستجو کنندهها): تحقیقات نشان میدهند که کاربران یا همان افرادی که اقدام به جستجوی کلمه هادر موتورهای جستجو میکنند، بهمراتب از تبلیغات کلیکی گوگل زیادتر از دیگر انواع تبلیغات دیجیتالی استقبال میکنند این یعنی کاربران در حالت عادی هیچ اهمیتی به تبلیغات متفاوت نمیدهند و تنها وقتی تبلیغات برای آنان اهمیت دارد که خودشان با تصمیم قبلی سراغ آنها بروند نیز از جایی که ما برای پیدا کردن هر چیزی در اینترنت به سراغ موتورهای جستجو میرویم، نتایج بهدستآمده که شامل تبلیغات نیز هستند، بهشدت با چیزی که ما به دنبالش هستیم رابطه نزدیکتری دارند در کنار این موارد، گوگل از الگوریتمی خاص و زیاد هوشمند بهمنظور مچ کردن نیازهای کاربران و تبلیغات مرتبط با آنها استفاده کرده هست تا کاربران با سرعت بیشتری به چیزی که نیاز دارند دست پیدا کنند
- اهمیت تبلیغات PPC برای تبلیغ کنندگان: با تبلیغات کلیکی، تبلیغکنندگان فرصتی استثنائی دارند تا بتوانند پیام تبلیغ خویش را برای هزاران نفر که دقیقاً به دنبال همان پیام هستند مخابره کنند تبلیغکنندگان قادر خواهند بود تا مقدار ترافیک دریافتی از طریق کلیکهای ثبت شده در موتورهای جستجو را مشاهده کرده و بازدهی تبلیغ خویش را متوجه شوند
- اهمیت تبلیغات PPC برای موتورهای جستجو: تبلیغات کلیکی به موتورهای جستجو کمک میکند تا در یک زمان بتوانند اطلاعات مورد نیاز جستجو کنندگان و تبلیغکنندگان را با یکدیگر مچ کنند چنین چیزی نهتنها به سود جستجو کنندگان و تبلیغ دهندگان است، بلکه دلیل ایجاد یک کانال و بستر مجزا و پرمخاطب برای تبلیغات خواهد بود موتورهای جستجو از این بستر فراهم شده بهمنظور دریافت درخواست تبلیغات پولی استفاده کرده و درآمد مناسبی از طریق آن برای خویش ایجاد میکنند
مزایای بازاریابی با تبلیغات کلیکی
ازجمله مهمترین مزایای بازاریابی با تبلیغات کلیکی این هست که شبکههای تبلیغاتی مثل گوگل به تبلیغاتی که داوطلبان بیشتری دارند فضای بیشتری نمیدهند درواقع یعنی اگر یک تجارت اقدام به درخواست چندین تبلیغ کند، دلیلی بر اولویت داشتن بر تجارتهای دیگر نمیشود این یعنی اگر تجارت شما کوچک و نوپا هم باشد، میتوانید مطمئن باشید که اگر تبلیغ مناسبی ارائه کرده باشید، در نتایج تبلیغات صفحات جستجو نمایش داده میشوید
شبکههای تبلیغاتی
اما چیزی که این شبکههای تبلیغاتی به آن اهمیت داده و آن را اولویت قرار میدهند، تبلیغات باکیفیت بالا، یعنی تبلیغاتی که برای کاربران مناسبتر و مفیدتر باشد، هستند بهعبارتدیگر تبلیغاتی که با متون صحیح و کلمه هاکلیدی تحقیق شده تدوین شده باشند جزو این دسته از تبلیغات هستند گوگل به چنین عناوینی پاداش داده و آنها را در اغلب موردها در نتایج اولیه قرار میدهد هرچه کیفیت و مرتبط بودن تبلیغات شما با نتایج جستجوی کاربران بهتر باشد، جایگاه مناسبتری نیز برای تبلیغ شما در نظر گرفته شده و در نتیجه، تعداد زیاد بیشتری کلیک روانه سایت شما خواهد شد
دلایل دیگری که دلیل میشود تا تبلیغات کلیکی برای هر تجارتی مفید باشد عبارتاند از:
- افزایش نرخ مشتریان: همانطور که گفتیم، تبلیغات PPC راهی برای معرفی محصول یا سرویس شما به کسانی که به دنبال همان سرویس یا محصول هستند میباشد به همین برای پیدا کردن کاربران و مشتریان از طریق تبلیغاتی که خویش این اشخاص به دنبالش هستند، راهکاری فوقالعاده برای جذب مشتریان ثابت و مستعد خرید هست مسلماً اگر ما به دنبال یک محصول یا سرویس باشیم و در موتورهای جستجو به دنبال آنها بگردیم و اگر نتایجی مرتبط و باکیفیت پیدا کنیم، روی آن تبلیغات کلیک خواهیم گردد
علامت تجاری تبلیغاتی
- بهبود وضعیت علامت تجاری با هزینه پائین: از دیگر مزایای تبلیغات کلیکی هزینه پائین و مناسب آن نسبت به دیگر انواع تبلیغات بصری میباشد در حقیقت شما دقیقاً به ازای هر مقدار هزینهای که درخواست کنید، به همان مقدار کلیک یا به عبارت دیگر کاربرانی که پتانسیل تبدیل شدن به متقاضی را دارند دریافت میکنید آن هم نه کاربران عادی، بلکه افرادی که متن تبلیغاتی شما برایشان جذاب بوده هست در ضمن از جایی که تبلیغات شما در صورت باکیفیت بودن دلیل زیادتر کردن بهرهوری موتورهای جستجو نیز میشود، در خیلی از موردها این شبکههای تبلیغاتی از نکته گوگل، برای تبلیغات شما تخفیف قائل شده و نیز اعتبار صفحات سایت شما را نیز بهبود میبخشند
بازاریابی با تبلیغات
با این تفاسیر میشود گفت که بازاریابی با تبلیغات کلیکی میتواند برای هر نوع تجارت بزرگ و کوچکی سودبخش باشد اما چرا با اینکه خیلی از وبسایتها از این مدل تبلیغات استفاده کردهاند، اما بازهم برای آنها نتیجه رضایتبخش حاصل نشد؟ دلیل این مسئله نوع اجرا و بیدقتی در ثبت اینگونه سفارشها هست ما پیشتر هم گفتیم که نحوه اجرای یک تبلیغ مناسب یا به اصطلاح یک تبلیغ باکیفیت زیاد مهم بوده و اولویت اصلی کل این ماجرا به این نکته مربوط هست
پس اگر شما تصمیم به استفاده از بازاریابی با تبلیغات کلیکی دارید، بهتر هست نکات مهمی که در ادامه به آنها اشاره میکنیم را مدنظر قرار دهید
آمار و ارقام جالبی که نشان میدهند چرا باید از تبلیغات کلیکی استفاده کنیم:
– نزدیک به ۹۸% مردم اولین لینکهای نمایش داده شده در موتورهای جستجو را انتخاب میکنند
– بیش از ۶۴% از کاربران وقتی به دنبال خرید محصول یا سرویسی خاص هستند، روی تبلیغات گوگل که در صفحات نخست دیده میشوند کلیک میکنند
– ۷۲% از کسانی که اولین درخواست تبلیغات کلیکی خویش را ثبت کردند، اقدام به زیادتر کردن بودجه خویش برای تبلیغات PPC بعدی کردند
تحقیق کلمه کلیدی برای بازاریابی PPC
بهطور کل میشود گفت که تحقیق کلمه هاکلیدی از نکته اساسیترین اقدامات یک تجارت برای فعالیت در بستر اینترنت میباشد تأثیر و اهمیت بالای تحقیق کلمه کلیدی در بازاریابی PPC نیز زیاد محسوس بوده و باید گفت که درواقع کسب موفقیت در این نوع بازاریابی بهصورت کامل به یک تحقیق کلمه کلیدی مناسب بستگی خواهد داشت یک تحقیق جامع در این زمینه ممکن هست چند روز زمان شما را بگیرد اما حداقل مطمئن خواهید بود که با اطلاعات مناسب سراغ این بازاریابی رفتهاید
یک کلمه کلیدی مناسب
یک کلمه کلیدی مناسب برای یک تبلیغ PPC به ترندها و جریانات روز وابسته هست این یعنی ممکن هست کلمه هاکلیدی روی بورس، هر از چند گاها تغییر کرده و با کلمه هامشابه دیگری جایگزین شوند ازاینرو فراموش نکنید که در این مبحث همیشه بهروز بوده و با آخرین تغییرات این حوزه همگام باشید برای این کار میتوانید از ابزارهای آنلاینی همچون Google Keyword Planner بهرهمند شوید
ویژگیهای کلمه هاکلیدی مناسب برای بازاریابی با تبلیغات کلیکی شامل موردها زیر است:
- کلمه کلیدی مرتبط: تحت هر شرایطی، مطمئن شوید که کلمه کلیدی انتخابی شما دقیقاً با مبحث و عنوان محصول یا سرویس تبلیغاتی شما مرتبط هست چراکه صحت یک ادعا درصورتی که قابل اثبات نباشد فقط منجر به شکست کمپین شما و فروپاشی اعتبارتان خواهد شد خیلی از تجارتها با تصور اینکه میتوانند در تبلیغات خویش اغراق کرده تا توجه کاربران بیشتری را جلب کنند، مرتکب این اشتباه بزرگ شده و نهتنها هزینه خویش را بیهوده صرف کردهاند، بلکه در این حالت اعتماد کاربران از نام علامت تجاری آنها سلب شده و شانس مجدد خویش را بهصورت جدی از دست میدهند حتی برفرض و اگر بهواسطه کلمه کلیدی غیر مرتبط بتوانید کاربرانی را به سمت سایت خویش جذب کنید، دلیل شدهاید تا عدهای از کاربران نتوانند چیزی که به دنبالش بودهاند را در سایت شما پیدا کنند و درنتیجه خیلی سریع سایت شما را ترک کنند با انتخاب درست و هدفمند کلمه هاکلیدی نهتنها متهم به ادعای کذب نخواهید شد، بلکه اعتبار و بهدنبال آن فروش و سودآوری خویش را نیز زیادتر میکنید
کلمه کلیدی جامع
- کلمه کلیدی جامع: کلمه کلیدی انتخابی شما نهتنها میبایست شامل مهمترین و پرتوجهترین کلماتی که توسط کاربران جستجو میشود باشد، بلکه باید جامع و در بسیاری از موردها کمی طولانی باشد اگرچه در حالت عادی پیشنهاد میشود تا به کلمه هاکلیدی کوتاهتر بسنده کنید، اما این طرز فکر که استفاده از کلمه هاکلیدی بلند ممکن هست کار درستی نباشد، یک اشتباه رایج در بین وبمسترها هست کلمه هابلندبالا کلماتی حساس هستند که دلیل برتری شما به خاطر انتخاب آنها این هست که هرکسی سراغ این کلمه هانمیرود این فرصت دلیل میشود تا محتوای شما با انحصار بیشتری گسترشیافته و با رقبای خیلی کمتری رقابت کند نیز از جایی که این کلمه هاداوطلبان کمتری دارند، نهتنها رقابت بر سر آنها برای شما سادهتر خواهد بود، بلکه هزینه درخواست آنها نیز کمتر میشود پس کاری که شما باید کنید این هست که بعد از تحقیق و پژوهش راجع به کلمه هاکلیدی متفاوت، کلمهای متناسب از هر لحاظ پیدا کنید
کلمه کلیدی
- کلمات کلیدی متعدد: تبلیغات PPC رایج و تقریباً تکراری هستند پس شما نمیتوانید انتظار داشته باشید که فقط با یک یا دو کلمه کلیدی در این بازاریابی موفق شوید سعی کنید بهطور پیوسته و با توجه به تغییرات روزانه حوزه فعالیت خود، کلمه هاکلیدی متعدد بیشتری را به کار گرفته و از چندین قسمت بهصورت مدام رشد و توسعه پیدا کنید
انواع تبلیغات کلیکی
تبلیغات کلیکی که عمدتاً بر مبنای کلمه هاکلیدی شکل گرفتهاند، انواع متفاوتی داشته و در منابع گوناگونی قابل استفاده هستند اگرچه معتبرترین این نوع از تبلیغات، تبلیغات کلیکی گوگل است، اما بازهم منابع متفاوت دیگری نیز وجود دارند که بتوان از آنها نهایت بهره را برد در ادامه به مهمترین این موردها اشاره میکنیم
تبلیغات کلیکی گوگل یا Google PPC Ads
گوگل به عنوان بزرگترین موتور جستجوی اینترنتی و بزرگترین پایگاه معرفی و لینکدهی سایتهای گوناگون، نقطه عطف تمام تبلیغات آنلاین بهحساب میآید گوگل به خاطر سیستم یکپارچه و پرقدرت خود، قویترین شبکه تبلیغاتی اینترنتی نیز محسوب میشود پس جای تعجب ندارد که پراستفادهترین کمپینهای تبلیغاتی PPC در گوگل ثبت شده باشند گوگل ابزاری جامع و یکپارچه با عنوان Google Ads که نام پیشین آن Google AdWords بود در اختیار وبمسترها قرار داده هست در قسمتی از این پنل حرفهای و گسترده، قسمت تبلیغات موسوم به Search Ads وجود دارد
از این طریق شما میتوانید تبلیغات خویش را بهصورت آنلاین و در کمترین زمان ممکن برای گوگل ارسال کرده و درخواست خویش را بهصورت خودکار ثبت کنید برای این کار کافی هست بودجه موردنظر خویش را در پنل مربوطه واریز کرده و بعد تبلیغ خویش را ثبت کنید درنهایت تبلیغ شما در صفحات نتایج جستجوی مرتبط با کلمه کلیدی انتخابی شما قرار میگیرد و درازای هر یک کلیکی که کاربران روی آن میکنند، شما مبلغی را پرداخت میکنید
تبلیغات گوگل در انواع گوناگون
۱- تبلیغات موتور جستجو یا Search Ads
معتبرترین و درعینحال رایجترین نوع تبلیغات گوگل همان تبلیغات کلیکی هست که در موتور جستجوی گوگل دیدهایم این تبلیغات لینکهایی هستند که غالباً در بالای لیست نتایج در صفحات جستجوی گوگل نمایان میشوند با توجه به انتخاب وبمسترها و و تعرفه تبلیغات، این تبلیغات میتوانند در پایینترین قسمت لیست یعنی درست بالای قسمتی که صفحات بعد و قبل مشخص هستند قرار بگیرند نکته مثبت این مدل تبلیغات این هست که حتی اگر سایت یا صفحه تبلیغشده شما محتوای زیادی نیز نداشته باشد، اما بازهم درصورتیکه تبلیغ شما با کلمه جستجو شده کاربران مطابقت لازم را داشته باشد، لینک تبلیغشده شما در نتایج نخست در صفحه نخست ثبت خواهد شد
۲- تبلیغات محلی یا Local Search Ads
تبلیغات محلی گوگل درواقع همان تبلیغات کلیکی میباشد، با این تفاوت که بهصورت انحصاری برای مکانهای انتخابی یا نزدیک به شما شخصیسازی میشود بهعنواننمونه با انتخاب زبان فارسی بهعنوان زبان اصلی آگهی، تبلیغ شما فقط به فارسیزبانان و یا آیپیهایی که متعلق به مناطق فارسیزبان، هست نمایش داده میشود نیز با این نوع تبلیغات میتوانید بهصورت دقیقتر تبلیغ خویش را برای لوکیشنهای خاصی تعیین کنید پس اگر تجارت شما بر مبنای ارائه سرویس یا محصولات به محل جغرافیایی خاصی است، بهتر هست که از این گزینه استفاده کرده تا بازدهی تبلیغ خویش را به حداکثر برسانید
۳- تبلیغات نمایشی یا Display Network
تبلیغات انحصاری Display Network گوگل که یک شبکه تبلیغاتی و زیاد حرفهای میباشد، شبکهای یکپارچه و بستری زیاد مناسب برای تبلیغات بصری هست گوگل در کنار تبلیغات متنی ساده که در موتور جستجوی خویش ارائه کرده است، با ارائه این سرویس تبلیغاتی کمنظیر، دنیای تبلیغات آنلاین را دگرگون گردد اگرچه نحوه پروسه تبلیغات Display Network برای پیدا کردن مخاطبین هدفمند شبیه به تبلیغات PPC گوگل است، اما برتریهای این نوع تبلیغات دلیل شده هست تا تبلیغات نمایشی گوگل جایگاهی ویژه در بین سایتها و اپلیکیشنهای آنلاین داشته باشد
بصری تبلیغی جذاب
مهمترین دلیل این برتری قبل از هر چیز، امکان استفاده از تصاویر ثابت یا متحرک و حتی کلیپهای فلش میباشد در کنار این تصاویر شما میتوانید کلمه هاکلیدی خویش را نیز به کار ببرید تا نهتنها ازلحاظ بصری تبلیغی جذاب داشته باشید، بلکه ازلحاظ بهینه بودن و قابل شناسایی بودن نیز تبلیغ شما منحصربهفرد باشد
شبکه یکپارچه تبلیغات
بهجز این مورد، شبکه یکپارچه تبلیغات Display Network دلیل شده هست تا این تبلیغات نه تنها در گوگل، سایتها، سرویس دهندههای ویدئویی و دیگر منابع مشابه قابل ارائه باشند، بلکه امکان به نمایش درآوردن این تبلیغات در اپلیکیشنهای موبایلی نیز فراهم شده هست
آمار اعلام شده توسط گوگل در سال ۲۰۱۷ نشان میدهد تبلیغات Display Network این کمپانی در سال ۲۰۱۷، در بیش از ۲ میلیون وبسایت و بیش از ۶۵۰ هزار نرم افزار موبایلی به نمایش درآمدهاند برای این مورد فرمتهای متفاوتی وجود دارد و شما میتوانید بهراحتی فرمت موردنظر خویش را پیدا کرده و تبلیغ خویش را برای نمایش دادن در سیل عظیمی از جایگاههای نمایش آگهی شخصیسازی کنید
مدل تبلیغات
اما نحوه درخواست دادن این مدل تبلیغات نیز با توجه به تنوع نمایش آنها کمی متفاوت هست پرداختهای سفارشات شما در این تبلیغات میتواند در سه حالت CPC یا Cost Per Click (که در آن به ازای هر یک کلیک دریافتی، مبلغی ثابت پرداخت میشود)، حالت CPI یا Cost Per Impression (که در آن به ازای هر بار نمایش تبلیغ به کاربران، مبلغی ثابت پرداخت میشود) و حالت CPA یا Cost Per Action (که طول آن تبلیغ شما درازای چیزی خاص به انتخاب شما مثل به ازای هر یک کلیک، به ازای هر یک فروش و یا به ازای هر یک فرم ثبت شده توسط کاربران، پرداخت میشود) دستهبندی گردد
گوگل برای تبلیغات
گوگل برای تبلیغات مزایدات جالبی فراهم کرده هست این مزایدات برای جایگاههای تبلیغاتی خاص با شرایطی ویژه در نظر گرفته میشوند و هرکسی که قیمت ثبت شده بهتری ازنظر گوگل داشته باشد، برنده مزایده خواهد شد و از مزایای ویژه بهرهمند میشود
۴- تبلیغات Pre-Roll
حتماً برای شما نیز پیش آمده که وارد یک سایت اشتراک ویدئو مثل یوتیوب یا آپارات شده باشید و قبل از اینکه ویدئوی موردنظر خویش را ببینید، مجبور باشید تا تبلیغی که در پلیر مربوطه پراکندن میشود را مشاهده کنید این تبلیغات موسوم به Pre-Roll Ads در اکثر موردها ویدئوهایی تبلیغاتی و اسپانسری از محصولات و سرویسهای دیگران هستند در یوتیوب قابلیتی برای رد کردن یا Skip کردن تبلیغات بعد از ۵ ثانیه وجود دارد که و در ویدئوهای آپارات نیز این قابلیت وجود دارد
نمایش دادن حتمی تبلیغات
بههرحال شما بهعنوان یک کاربر و یک بیننده، مجبور هستید تا چند ثانیه از این تبلیغات را ببینید تا دکمه Skip فعال شده و امکان رد کردن تبلیغات فراهم گردد این چند ثانیه اگرچه به مذاق اکثر کاربران خوش نمیآید، اما بههرحال روشی برای نمایش دادن حتمی تبلیغات به مخاطبین هست اگرچه تبلیغات Pre-Roll در حال حاضر رایجترین نوع تبلیغات ویدئویی آنلاین هستند، اما نتایج تحقیقات نشان میدهند بیش از نیمی از کاربران بهمحض دیدن کلمه Skip یا رد کردن تبلیغ، روی آن کلیک میکنند بااینحال تأثیر شگفتانگیز این مدل تبلیغات جای زیادی برای نقد کردن ندارد
شما نیز میتوانید چنین تبلیغاتی را در سرویسهای ویدئویی داخلی و خارجی درخواست داده و به مقدار زیاد زیادی دیده شوید و باید گفت که هزینه و بودجه لازم برای چنین تبلیغاتی برای تجارتهای کوچکتر ممکن هست کمی سنگین و غیرمعقول باشد
۵- تبلیغات هوشمند مخصوص به بازاریابی مجدد یا Remarketing Ads
گوگل درزمینهی تبلیغات هوشمند قدمی زیاد جالب و کاربردی برداشته هست این کمپانی با ابداع نوعی تبلیغات هوشمند بانام Remarketing Ads که آنها را با نام Retargeting Ads نیز میشناسند، منحصراً کسانی را هدف قرار میدهد که پیش از این به وبسایت یا نرم افزار موبایلی شما سر زده باشند چنین تبلیغاتی به صاحبان تجارتها کمک میکند تا با پیدا کردن افرادی که قبلاً با شما در ارتباط بودند، فرصتی دوباره برای ترغیب آنان در اختیار داشته باشند
سیستم تبلیغاتی
نتایج نشان میدهند استفاده از این سیستم تبلیغاتی کمک زیادی به زیادتر کردن نرخ تبدیل کاربر به متقاضی داشته هست درواقع نحوه عملکرد این سیستم تبلیغاتی بدینصورت هست که وقتی کاربری وارد سایت یا نرم افزار شما گردد، آیپی ثابت آن کاربر توسط رباتهای این سیستم دریافت و ذخیره میشوند بعد آیپی موردنظر به فهرستی مخصوص که در آن آیپیهای مشابه قرار دارند اضافه میشود
تبلیغ قبلی یا تبلیغ مشابه
بعد از آن، تبلیغ قبلی و یا تبلیغ مشابه سایت شما در دیگر مکانهایی که تبلیغات Display Network نمایش داده میشوند برای آن آیپیها در نظر گرفته میشود به همین ترتیب، نام علامت تجاری شما برای کاربران و بازدیدکنندگان سایت شما بارها و بارها تداعی خواهد شد
تبلیغات کلیکی شبکههای اجتماعی
اگرچه تبلیغات گوگل تقریباً تمام سطح وب را از آنِ خویش کرده است، اما تبلیغات کلیکی در منابع دیگری نیز قابلرؤیت هستند احتمالابتوان گفت که بعد از تبلیغات یکپارچه گوگل، تبلیغات PPC شبکههای اجتماعی احتمالاً بیشترین مشتری و متقاضی را دارند در این قسمت نیز یک شبکه اجتماعی حکمرانی میکند و آن چیزی نیست جز Facebook
شبکه اجتماعی فیسبوک
با بیش از ۱-۵ میلیارد کاربر فعال، بعد از خریداری شرکتهای واتساپ (WhatsApp) و اینستاگرام (Instagram) حالا بیشازپیش کاربران اینترنتی را با سرویسهای خویش همراه کرده هست و از این حجم بالا، بهمنظور جذب تبلیغات زیادی استفاده کرده هست شبکه لینکداین (Linkedin) نیز پلتفرمی استراتژیک برای تبلیغات در شبکههای اجتماعی هست اما هزینه تبلیغات در لینکداین به خاطر اینکه مخاطبین آن اغلب اشخاص حقوقی و شرکتهای تجاری هستند، از هزینه تبلیغات در دیگر شبکههای اجتماعی زیادتر هست
آیا میدانید؟ تقریباً ۹۸% از تبلیغات سطح وب در اختیار شبکه تبلیغاتی گوگل است!
چطور بیشترین بهرهی ممکن را از بازاریابی با تبلیغات کلیکی ببریم؟
با تعاریفی که تاکنون از بازاریابی با تبلیغات PPC گفته شد، مشخص هست که پیادهسازی یک کمپین تبلیغاتی در این نوع از تبلیغات تقریباً ساده بوده و در مدت زمان خیلی کمی قابل انجام هست اما بهتر هست بدانید که عجله کردن در این مورد و اقدامات خودسرانه و بدون آگاهی، نهتنها دلیل هدر رفتن زمان و هزینه شما خواهد شد، بلکه میتواند منجر به یک شکست تجاری برای کسبوکار شما باشد قبل از اینکه کاری بکنید، مراحلی که در ادامه بازگو میکنیم را با دقت بخوانید تا بتوانید کمپینهای موفقیتآمیزی در بازاریابی با تبلیغات کلیکی خویش داشته باشید
۱- اهداف خویش را برای راهاندازی یک کمپین PPC تعیین کنید
بدون داشتن هدف و صرفاً بهمنظور درخواست دادن یک تبلیغ، هیچ جای پیشرفتی برای شما وجود نخواهد داشت همانطور که بسیاری از تجارتهای قدیمی و جدید این اشتباه را مرتکب شده و بازاریابی خویش را با بیاطلاعی و عجله تحتالشعاع قرار دادند این بیتوجهیها میتواند بهراحتی منجر به هدر رفتن پول و زمان شما بشود و نیز ممکن هست شما را از انجام مجدد چنین کاری دلسرد کند
تبلیغ
برای اینکه خیلی دقیق و حرفهای اقدام کرده باشید، بهتر هست به سؤالاتی که در ادامه خواهید دید توجه کرده و پاسخ آنها را بهصورت واضح برای خویش مشخص کنید اگرچه این پرسشها ساده و یا کلیشهای به نظر میرسند، اما مطمئن باشید که کسب موفقیت در این کمپینها منوط به توجه به همین مسائل هست
اهداف شما از استفاده از این تبلیغات چه کسانی هستند؟
تحت هر شرایطی هیچوقت فراموش نکنید که باید در هرلحظه از فعالیتهای تجاری خویش بدانید که هدف شما چه شخص یا اشخاصی هستند اهمیت این مسئله در درخواست تبلیغات زیادتر هست بهعنواننمونه در زمان انتخاب کلمه هاکلیدی و نوشتن متن تبلیغ خود، از کلمه هاو عباراتی استفاده کنید که مخاطبین شما نیاز به دیدن آنها دارند این کلمه هاو عبارات باید تشویقکننده و متحرک باشند اما درعینحال نباید اغراقآمیز و خیالی به نظر برسند در ضمن مطمئن شوید که متن تبلیغاتی شما با محتوای متن صفحات تبلیغ شده در سایت خودتان ارتباط مستقیم داشته باشد
برای اینکه بدانید چه کاری باید کرده و عالی ترین تصمیم را بگیرید، همیشه از دیدگاه یک کاربر به این مسائل نگاه کنید خودتان را جای کاربران یا مشتریان بگذارید و ببینید چه چیزی در یک تبلیغ شما را زیادتر تحت تأثیر قرار میدهد نیز به یاد داشته باشید که اولویت اصلی شما در یک تبلیغ متنی، ارسال پیام منتخب شماست این پیام باید حتماً حاوی اطلاعاتی مفید بوده و درعینحال کنجکاوی کاربر را دربرداشته باشد اینکه بدانید کاربران و مشتریان به دنبال چه چیزی هستند، اولین قدم موفق شما خواهد بود
از تبلیغ کردن بهدنبال چه چیزی هستید؟
بعد از تعیین کردن اهداف اولیه، باید بدانید که تبلیغ شما قرار هست چه چیزی برای شما به ارمغان بیاورد اگر هدف شما بهدرستی تعیین شده باشد، تبلیغ شما میتواند کاربران را مستقیماً به چیزی که میخواهید نزدیک کرده و آنها را به متقاضی تبدیل کند نیز باید گفت که نوع تبلیغ به نوع تجارت شما نیز مرتبط هست جهتنمونه تبلیغات معروف فیسبوک بهصورت شاخص برای معرفی محصولات و سرویسها که از طریق صفحات فرود صورت میپذیرد، مورداستفاده قرار میگیرد
۲- سیستم آنالیز وبسایت خویش را راهاندازی کنید
بهمنظور تجزیه و تحلیل هرچه بهتر، پیشنهاد میکنیم که قبل از شروع کمپین تبلیغاتی، ابزارهای خویش را برای چک وضعیت فرآیندهای متفاوت از ابتدا تا انتها فراهم کنید در این زمینه هم وقتی اسم آنالیز وب درمیان باشد، مجدداً گوگل هست که راهکار مناسب را برای شما ایجاد میکند با نصب Google Analytics میتوانید اطلاعات کافی و لازم درباره بازدیدکنندگان سایت خویش را به دست بیاورید یکی از این اطلاعات ورودیهای این کاربران به سایت شما هستند در صورتی که چنین قابلیتی در دسترس شما باشد، میتوانید به راحتی متوجه شوید که چه مقدار ورودی از تبلیغات کلیکی عاید شما شده هست
۳- تبلیغ موردنظر خویش را به صفحات خاص لینک بدهید
درست هست که تبلیغ کردن هر قسمتی از سایت شما درهرصورت مفید خواهد بود، اما وقتی بحث تبلیغات پولی و هزینههای مالی در میان باشد، شما باید بیشترین بازدهی ممکن را از تبلیغ خویش دریافت کنید پس باید محصول، سرویس و یا صفحهای از سایت خویش را تبلیغ کنید که بیشترین پتانسیل سودآوری را برای شما به همراه داشته باشد
تبلیغ کردن
کمپانیهای بزرگ برای تبلیغات اصلی خود، صفحات فرود ساخته. و آن صفحات را در منابع دیگر تبلیغ میکنند. از مهمترین دلایل این مسئله، انحصاری بودن صفحات فرود راجع به یک چیز خاص هست.این یعنی وقتی شما وارد یک Landing Page از یک سایت میشوید، .منحصراً راجع به یک محصول، سرویس یا موردها مشابه اطلاعات کسب خواهید گردد.این مسئله به کاربران کمک میکند. تا بهدور از هرگونه پیچیدگی، اطلاعات جامعی از چیزی که به دنبالش هستند ب.ه دست بیاورند .شما هم میتوانید از این ترفند استفاده کرده و تأثیرگذاری تبلیغ خویش را دوچندان کنید پس تبلیغات بزرگ. و مهم خویش را به این صورت پیادهسازی کنید.
بودجه تبلیغ کردن
۴- بودجه موردنظرتان را برای چندین کلمه کلیدی استفاده کنید
پیشنهاد میشود بهجای اینکه تمام بودجه خویش را برای یک کلمه کلیدی صرف کنید، آن را برای چندین کلمه کلیدی هزینه کنید. اگر بتوانید برای چنین چیزی یک جدول یا برنامه مشخص بسازید، .در این صورت نظموترتیب کار شما حفظ شده .و بازدهی کلی برنامههای تبلیغاتی .شما زیادتر میشود. بهعنواننمونه میتوانید بودجهای روزانه، .هفتگی و یا ماهیانه درنظر بگیرید و بعد این بودجه را برای کلمه هاکلیدی متفاوت تقسیم کنید اگر تصمیم به بازاریابی با تبلیغات کلیکی دارید، .حتماً این مورد را جدی گرفته و آن را عملی کنید.
۵- تنظیمات پیشفرض پنلهای تبلیغاتی را تغییر دهید
معمولاً پنلهای تبلیغاتی گوگل .یا شبکههای اجتماعی نوعی پلتفرمهای ساده هستند .تا با سرعت زیاد و و استانداردهای پیشفرض کار شما را روش بیاندازند استفاده .از این تنظیمات به خودی خویش مشکلی نداشته .و سرعت کار شما را زیادتر کردن میدهد، .اما اگر مایلید تا با شرایط بهتری تبلیغ کلیکی خویش را درخواست دهید، .باید تنظیمات پیشفرض را تغییر دهید این تنظیمات شامل مواردی همچون تنظیمات مربوط به .موقعیت مکانی (Local Search)، تنظیمات مربوط به کلمه هاکلیدی، زبان و دیگر تنظیمات مربوطه هستند.
۶- کلمه کلیدی و مرتبط بودن آن با تبلیغ
باید مطمئن شوید که کلمه هاکلیدی استفاده شده. در تبلیغات کلیکی شما، کاملاً مرتبط با محتوای تبلیغ شده باشند.مخاطبین خویش را تجسم کرده و هرچیزی که برای جلبتوجه آنها نیاز هست .انجام دهید. چنین مسئلهای هم از دیدگاه کاربران زیاد مهم هست. و هم از دیدگاه گوگل به منظور دستیابی. به عالی ترین ایده و پیدا کردن .کلمه هاکلیدی مناسب، پیشنهاد میکنیم. حتماً از ابزار Keyword Planner گوگل استفاده کنید. به نقل از گوگل، مشتریان مناسب .تنها با کلمه هاکلیدی مناسب قابل دستیابی هستند.
در ضمن، همانطور که قبلاً نیز اشاره کردیم،. فراموش نکنید که از کلمه هاکلیدی بلند غافل نشوید این کلمه هاکلیدی اگرچه کمتر از کلمه هاکلیدی کوتاه استفاده دارند،. اما در طرف مقابل، رقابت برسر آنها نیز خیلی کمتر هست. پس با اضافه کردن یک یا دو کلمه زیادتر به کلمه هاکلیدی اصلی، شانس نمایش داده شدن تبلیغ خویش در وسعت زیادتر را نیز در دست خواهید داشت.با استفاده از کلمه هاکلیدی منحصربهفرد و تحقیق شده، نهتنها هزینه تبلیغات خویش را کاهش میدهید،. بلکه نرخ کلیک یا CTR سایت شما نیز به مقدار چشمگیری زیادتر کردن خواهد یافت.
۷- کیفیت متن تبلیغاتی خویش را بالا ببرید
ما در مقاله ها یدیگری که در مدیروب منتشر کردیم نیز بارها یک مورد را تأکید کرده ایم. کیفیت تحت هر شرایطی بر کمیت ارجعیت دارد این مسئله در تبلیغات نیز صحت دارد. گوگل به طور هوشمندانهای متون تبلیغاتی و مرتبط بودن کلمه هابهکاررفته در آنها را با لینکهای تبلیغ شده .تطابق داده و از این طریق کیفیت تبلیغات را میسنجد. درحقیقت گوگل یک رتبهبندی منحصربهفرد برای چنین تبلیغاتی فراهم کرده هست .تا از طریق آن، تبلیغات باکیفیتتر را متمایز کند مطمئن باشید که هرچه کیفیت و رتبه شما از نظر گوگل بهتر باشد، ت.عداد کلیکهای بیشتری دریافت میکنید؛ چراکه گوگل اگر مجبور به نمایش دادن یک تبلیغ از بین چند تبلیغ مشابه و یکسان باشد،. تبلیغی را انتخاب میکند که با استانداردهای کیفیتی تشابه بیشتری داشته باشد.
یک متن تبلیغاتی خوب برای PPC سه ویژگی اصلی دارد:
- کوتاه، مختصر و درعینحال حاوی اطلاعات مفید و تکمیلی باشد.
- بسیار زیاد مرتبط با کلمه هاکلیدی و کلمه هاجستجو شده باشد.
- بتواند به سرعت جلب توجه کند، بدون اینکه اغراقآمیز و غیرقابل باور باشد.
۸- به طور مستمر به وضعیت تبلیغات نظارت کنید
زمانی کمپین تبلیغات کلیکی شما تأثیر واقعی خویش را خواهد داشت .که در تمام مراحل به آن توجه کافی گردد حتی اگر با تحقیق کلمه کلیدی و ساخت یک متن باکیفیت تبلیغ خویش را ثبت کردید، .کار تمام نشده هست. شما باید هرروز و در زمانبندیهای متفاوت وضعیت تبلیغ خویش را از طریق پنلهای مربوطه .و یا سیستم آنالیز وب مثل گوگل آنالیتیکز وضعیت کلی سایت خویش را چک کنی.در این صورت اگر ایراد یا اشتباهی در فرآیند کاری شما وجود داشته باشد،. میتوانید متوجه آنها شده و در اسرع وقت آنها را مرتفع سازید.
گوگل ابزارهایی کاربردی برای شما درنظر گرفته هست ابزارهایی .که برای راهاندازی و آنالیز یک کمپین تبلیغاتی ضروری و زیاد مهم هستند این ابزارها شامل ابزار Manager Accounts ، ابزار Keyword Planner ، ابزار AdWords Editor و ابزار Reach Planner میباشند.
مزایای بازاریابی با تبلیغات کلیکی
در مورد مزایای این بازاریابی صحبتهای زیادی شده هست. اما ما به طور فهرستوار و خلاصه .به مزایای اصلی و مهم این نوع بازاریابی و تبلیغات اشاره میکنیم :..
- برای هر تجارت کوچک یا بزرگی مفید هست.
- با هرمقدار بودجه میشود این کمپین را راهاندازی گردد.
- درازای هر کلیک مبلغ پرداخت میشود این یعنی به طور حتم کلیکهایی که لازم دارید را دریافت خواهید گردد.
- امکان پیدا کردن مشتریان مستعد خرید در این نوع تبلیغات زیاد زیاد هست.
- نرخ تبدیل کاربر به متقاضی و نرخ کلیک با استفاده از این بازاریابی زیادتر کردن مییابد.
- امکان شخصیسازی تبلیغات برای زبانهای خاص وجود دارد.
- امکان شخصیسازی تبلیغات برای موقعیتهای جغرافیایی خاص و یا به طور جهانی وجود دارد.
- قابلیت بررسی، آنالیز و مشاهده وضعیت تبلیغات مثل تعداد کلیکهای دریافتی و — فراهم شده هست تا نتایج و عملکرد آنها را متوجه شوید.
- فرمتهای متفاوتی در این نوع تبلیغات وجود دارد که بسته به نیاز شما متفاوت هستند.
- امکان استفاده از این تبلیغات در سطح وب، ویدئوهای پلیرهای آنلاین و اپلیکیشنهای موبایلی وجود دارد.
معایب بازاریابی با تبلیغات کلیکی
اگرچه حقیقتاً نمیتوان عیب خاصی در تبلیغات کلیکی پیدا بشود. اما بههرحال معایب کوچکی در این نوع بازاریابی وجود دارند بزرگترین این معایب، اولویت پیدا کردن .تبلیغات بر سئو و در نتیجه افت کیفیت محتوای مطالب سایتها میباشد. خیلی از تجارتهای آنلاین ترجیح میدهند .بدون صرف وقت و پیدا کردن. نیروی متخصص برای تولید محتوا، از تبلیغات کلیکی و دیگر انواع تبلیغات بهمنظور جذب کاربران و مشتریان استفاده کنند.
معایب بازاریابی با تبلیغات کلیکی
اگرچه تبلیغ کردن همیشه سودبخش هست .اما این مسئله دلیل میشود تا خیلی از کاربران احساس کنند. که شما چیز خاصی برای ارائه دادن ندارید و بهخاطر عدم درج اطلاعات و محتوای کافی. در سایت خود، مجبور به استفاده. از تبلیغات هستید اگر شما هم مثل بعضی از این تجارتها بیش از حد متکی به تبلیغات کلیکی باشید، درواقع چنین چیزی میتواند. در توسعه یافتن و پیشرفت کردن نام علامت تجاری شما تأثیر منفی داشته باشد.
معایب بازاریابی با تبلیغات کلیکی
اما اگر به اندازه کافی محتوای مناسب و اطلاعاتی که میتوانند کاربران را برای بازدید از سایت شما تشویق کنند .داشته باشید، و در کنار آنها به طور برنامهریزی شده و زمانبندی شده. اقدام به ثبت درخواست تبلیغات کلیکی کنید، .ایدهآلترین حالت ممکن را فراهم ساختهاید.
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟نظری بدهید!