۷ اشتباه رایج اژانس های تبلیغاتی
اگر صاحب یک آژانس تبلیغاتی هستید، نمیتوانید ادعا کنید که از روز اول موفق عمل کردهاید و هیچگاه در مسیر نادرست قرار نگرفتهاید. همه ما در هر کسبوکاری که باشیم، حداقل یکبار طعم شکست یا رفتن تا آستانه شکست را چشیدهایم. اما نمیتوان تمام این شکستها را ناشی از عوامل خارجی دانست. بسیاری از اوقات میتوانید آن را در تصمیمات غلط خود و یا عملکرد نامناسب تیمتان جستجو کنید.
با توجه به سرعت تحول دیجیتال و ترندهایی که هر لحظه در این عرصه ظاهر میشود، ممکن است ندانسته برخی از خطاهای استراتژیک و تاکتیکی را انجام دهید. در این مقاله به شما میگوییم که چند اشتباه رایج آژانسهای تبلیغاتی کدام است.
۱- اقدام به عمل بدون برنامهریزی
اولین اشتباهی که ممکن است هر کسبوکاری در شروع فعالیت خود انجام دهد، اقدام به عمل بدون برنامهریزی دقیق است. مسلم است که تمامی مدیران با برنامهریزی کار خود را شروع میکنند اما برنامهریزیای که ما از آن سخن میگوییم متفاوت است. به این معنا که یک آژانس تبلیغاتی باید بودجهی سالانه خود را بر اساس طیف وسیعی از موارد مانند تبلیغات، نیروی انسانی، استفاده از فناوریهای روز دنیا و غیره تنظیم کند.
۲- نادیده گرفتن برون سپاری
این امر واضح است که شما نمیتوانید همه کارها را خودتان انجام دهید. استخدام نیروهای ثابت برای شما هزینه و مسئولیت زیادی به همراه دارد اما همکاری با نیروهای دورکار میتواند بسیار کم هزینهتر و بیدردسرتر باشد. در اول راه، برونسپاری توصیه نمیشود و میتوانید با اینکار بیشتر پروژهها را پیش ببرید. اما بعد از اینکه دامنه فعالیتتان گسترده شد، بهتر است تمرکزتان را بر روی مسائل مهمتر معطوف کنید و کارهای زمانگیر را به نیروهای دورکار بسپارید.
۳- عدم اطلاع از نحوهی قیمتگذاری
شما میخواهید محصولی را ارائه دهید اما خودتان از ارزش واقعی آن باخبر نیستید. این بزرگترین استباهی است که یک کسبوکار میتواند مرتکب شود. در ابتدای امر مطمئن شوید که با ارزش مادی و معنوی فعالیت خود آشنایید و محصولاتتان را متناسب با بازار و قدرت خرید افراد جامعه، قیمتگذاری میکنید.
۴- ارائه خدمات تکراری و ثابت
بهتر است توجه داشته باشید که صدها آژانس تبلیغاتی دیگر مشغول سئو و بازاریابی رسانههای اجتماعی میباشند. بنابراین اگر شما نیز میخواهید این خدمات را ارائه دهید، نمیتوانید انتظار داشته باشید که اسمتان بر سر زبانها بیوفتد. برای اینکه بتوانید آژانس تبلیغاتی خود را به یک آژانس متفاوت تبدیل کنید نیاز به خلاقیت دارید؛ عنصری که در عصر حاضر کمتر یافت میشود. این مورد همانی است که شما را از تکرار دور میکند و باعث میشود خدمت جدیدی برای ارائه به مخاطبان داشته باشید. عنصری منحصر به فرد که افراد بدانند تنها در آژانس شما میتوانند از آن بهرهمند شوند و دیگر آژانسها توانایی ارائه آن خدمت را ندارند. اشتباه رایج آژانسهای تبلیغاتی این است که همه تمرکز خود را بر روی خدماتی میگذارند که صدها آژانس دیگر نیز آنها را به خوبی انجام میهند.
۵- کار کردن برای کسب سود
اگر تنها برای کسب سود کار میکنید خبر بدی برای شما داریم. نمیتوانید در این عرصه موفق شوید. پروژههای شما باید مانند یک اثر هنری برایتان ارزشمند باشند. اینکه به کار خود عشق داشته باشید و رضایت مشتریان برایتان در الویت باشد، شما را به شرکتی قابل اعتماد در بین مخاطبان بدل میکند. همین موضوع باعث میشود که افراد بیشتری کارهایشان را به شما بسپارند و در نهایت سود نیز حاصل میشود. اما اگر از روز اول تنها به فکر صرفه اقتصادی باشید و مبلغ دریافتیتان با کیفیت کاری که تحویل میدهید همخوانی نداشته باشد، همان چند نفر مشتری را نیز از دست میدهید.
۶- نداشتن سرویس پشتیبانی برای جوابگویی به مشتریان
فراموش نکنید که مشتریان شما، سرمایه واقعی و اصلی کسبوکار شمایند. بنابراین به خوبی از آنها پاسداری کنید. به این معنا که خواستههای آنها را بشنوید و تا جایی که میتوانید به آن عمل کنید. داشتن تیمی خوش اخلاق برای پشتیبانی از خدمات و جوابگویی همیشگی به مشتریان، آنها را دلگرم میکند زیرا میدانند که همیشه کسی هست که با روی خوش مشکلاتشان را حل کند. همچنین خیالشان راحت است که شما نمیخواهید به هر قیمتی محصولات خود را به آنها بفروشید و غیب شوید. برای موفقیت در هر کسبوکاری به یاد داشته باشید که مهم نیست چند نفر از شما خرید میکنند. بلکه موضوعی که اهمیت دارد این است که تمامی آنها به شما وفادار باشند و سالیان سال به شما مراجعه کنند.
۷- نداشتن روحیه تیمی
یکی دیگر از مواردی که میتوان به عنوان اشتباه رایج آژانسهای تبلیغاتی از آن نام برد، نداشتن روحیه همکاری متقابل و تیمی است. همیشه افرادی وجود دارند که میخواهند به تنهایی پروژهها را برنامهریزی و پیادهسازی کنند و همین امر به ضرر یک آژانس تبلیغاتی است. شما باید اطمینان حاصل کنید که نظرات تمامی افراد تیم شنیده میشود. از سوی دیگر همکاری اصولی بر پایه تخصص هر فرد، عاملی است که میتواند کارها را با کیفیت و سرعت مناسب پیش ببرد.
نتیجهگیری
تمامی مواردی که در بالا به آنها اشاره کردیم، میتوانند رابطه طولانی مدت با مشتری را به خطر بیندازند. بنابراین با تدابیری ساده میتوانید از بروز آنها جلوگیری کنید. خطاهای بالا، خطاهایی نیستند که بتوانید آنها را مرتکب شوید و انتظار نتیجهای عالی داشته باشید.
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟نظری بدهید!