راهنمای مرحله به مرحله کپشن نویسی اینستاگرام

همیشه این جمله به گوشمان رسیده است که « شنیدن کی بُوَد مانند دیدن!» با این که این جمله در مواقع بسیاری درست است با این حال مواقعی هم پیش می‎آید که یک تصویر می‎تواند با استفاده از چند کلمه توضیح بسیار واضح‎تر از آنچه که هست شود. در بیان اهمیت تصویر لازم است بگوییم که عکس‎ها تقریبا اولین رسانه‎های ارتباطی افراد با یکدیگر بودند. اما با متن می‎توان پیچیده‎ترین افکار را به راحتی انتقال داد.

همین موضوع نشان دهنده‎ی اهمیت بالای نوشتن یک کپشن خوب است. اگر دوست دارید که عکس‎هایی که در اینستاگرام به اشتراک می‎گذارید تاثیر بیشتری روی مخاطبان داشته باشد لازم است که یک متن خوب آماده کنید. اما نوشتن هم نمی‎تواند بدون دانستن اصول آن انجام شود. با ما همراه باشید تا به صورت گام به گام با طریقه‎ی نگارش کپشن اینستاگرام آشنا شوید.

منظور از از کپشن اینستاگرام چیست؟

حتما شما هم دیده‎اید که در زیر بیشتر پست‎های اینستاگرامی متنی وجود دارد. اگر این متن کوتاه باشد به صورت کامل نشان داده می‎شود اما اگر بلند باشد بخش ابتدایی آن نشان داده شده و یک دکمه با  متن more  در آن قسمت جای گرفته است که با زدن روی آن می‎توانید ادامه‎ی مطلب را بخوانید. به این بخش از پست اینستاگرامی کپشن (caption) گفته می‎شود. البته یک کپشن فقط حاوی متن نیست و می‎تواند ایموجی، منشن و هشتگ هم در آن قرار داد.

 

چگونه می‎توان کپشن خوب برای پست اینستاگرامی نوشت؟

اگر دستی در نوشتن داشته باشید تحریر یک کپشن خوب می‎تواند برایتان آسان باشد؛ تنها کاری که باید انجام دهید این است که تا حدودی با اصول آن آشنا شوید. اما اگر چیزی از نوشتن نمی‎دانید ما در این مقاله تعدادی از بهترین راهکارهای ممکن را برای شما لیست کرده‎‌ایم تا با استفاده از آن‎ها بتوانید قدرت عکس‎ها و فیلم‎هایتان را تا چندین برابر افزایش دهید. با ما همراه باشید.

به دست آوردن زیر و بم مخاطب

واضح است که ما در ابتدا بایستی لحن نوشتن کپشن خود را به دست آوریم. حیطه‎ی فعالیت شما لحن‌تان را تعیین خواهد کرد. قطعا همه‌ی ۱ میلیارد کاربر اینستاگرام از پست شما بازدید نخواهند کرد بنابراین لزومی ندارد که نوشته‌ی شما برای همه قابل قبول باشد. به همین خاطر باید به دقت بررسی کنید که بازدیدکننده‌ها یا همان مخاطبان شما چه کسانی هستند، چند سال دارند، جنسیت آن‌ها چیست و … . پاسخ به این سوالات سبب می‎شود تا دریابید که چگونه بنویسید، چقدر بنویسید و تا چه میزان صمیمانه برخورد کنید.

نوشتن جذاب‎ترین جمله در خط اول

همانطور که می‎دانید، وقتی کاربران در حال مرور سطحی پست‎ها هستند، کپشن‎ شما را به صورت کامل نمی‎بینند. آن‎ها تنها یکی دو خط ابتدایی آن را دیده و سپس باید روی دکمه‎ای به نام more بزنند تا ادامه‌ی کپشن را به صورت کامل مشاهده نمایند. بنابراین اگر می‎خواهید مخاطب تمام متن کپشن شما را بخواند لازم است در یکی دو خط ابتدایی آنقدری خوب و جذاب ظاهر شوید که فرد قانع شود تا آن دکمه‎ی more را بزند.

 

اما چه جملاتی می‎تواند توجه مخاطب را به خود جلب کند؟ نوشتن یک سوال مثلا “چگونه در ۳ ماه برای کنکور ارشد آماده شویم؟” یا آغاز کردن یک داستان مانند ” حدودا یک سال پیش بود که مادرم به من گفت … ”

نوشتن یک متن قوی

درست است که گفتیم جذاب‎ترین جمله‌ی شما باید در خط اول جای بگیرد اما این بدان معنا نیست که بقیه متن شما از اهمیت برخوردار نیست. اگر مخاطب با کپشنی روبرو شود که خط اول آن خوب است اما در ادامه چیزی برای ارائه ندارد قطعا اطمینانش را به صورت کامل از دست خواهد داد. به همین خاطر نیاز است که بدنه‎‌ی متن اصلی شما هم به اندازه‎ی کافی باکیفیت باشد. در کنار نوشتن یک متن قوی بایستی به نکات ظاهری یک کپشن هم دقت کنیم. در اینجا تعدادی از این نکات را بیان خواهیم کرد.

توجه به طول جمله

هر چقدر که جملات شما کوتاه‎تر باشد (جمله چند کلمه‎ای است که با استفاده از یک نقطه از هم جدا می‏شوند) خوانایی و فهمیدن آن هم ساده‎تر خواهد شد. کاربرانی که می‎خواهند کپشن شما را بخوانند از تلفن همراه برای این کار استفاده می‎کنند بنابراین فونت‎های آن‌ها ریز خواهد بود. به همین خاطر لازم است که جملات شما کوتاه باشد.

استفاده از پاراگراف‌ها در نوشته

قطعا هیچ مخاطبی دوست ندارد که با کپشنی یک سره بدون هیچ پاراگراف‌بندی روبرو شود. چنین متن‎هایی علاوه بر این که چشم را اذیت می‎کنند بلکه سبب می‎شوند که کاربر خط را گم کرده و به این ترتیب از خواندن کپشن دست بردارند. به همین خاطر لازم است که بعد از هر ۳ یا ۴ خط پاراگراف جدیدی را ایجاد کرد. خوب است پاراگراف‎‌ها را با تعدادی ایموجی هم مشخص کنید.

راست چین کردن نوشته

از آنجایی که زبان پیشفرض اینستاگرام انگلیسی است به همین خاطر اگر بخواهید کپشن خود را به زبان فارسی بنویسید با مشکلات زیادی روبرو خواهید شد. اولین مشکل مربوط به برعکس شدن خط‎ها است که سبب می‎شود تا متن شما زشت به نظر برسد. دومین مشکل هم مربوط به اعداد است. وقتی که در متن خود از عدد استفاده می‎کنید جملات به صورت کامل برعکس شده و در نتیجه خواندن آن غیر ممکن می‎شود. برای حل کردن این مشکل هم راه‌حل‎های زیادی وجود دارد که با یک جست و جوی ساده می‎توانید آن‌ها را پیدا کنید.

استفاده از هشتگ‎ها در کپشن

همانطور که پیشتر گفتیم، شما در کپشن خود می‎توانید از هشتگ‎ها هم استفاده کنید. بررسی‎ها نشان داده است که کپشن‎هایی که در آن‎ها از هشتگ استفاده شده حدودا ۱۲ درصد بازدید بیشتری داشته‎اند. اما چند نکته را در نوشتن هشتگ در کپشن باید مد نظر قرار داد. اول این که چند هشتگ را پشت سر هم استفاده نکنید. دوم این که هشتگ‎هایی که استفاده کرده‌‎اید بایستی با متن شما مرتبط باشد.

نرم افزار کپشن نویسی

اگر شما هم به دنبال راحل سریع برای نوشتن کپشن اینستاگرام هستید میتوانید از برنامه اینستا کپشن استفاده کنید .

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.